Instagram

På hemmaplan igen

13:23:00
Vardag, öroninflammationer och fågelloppsbett

Tänk vad lustigt det är att man kan har varit borta i en vecka och så fort manstiger innanför ytterdörren så är det som att man aldrig varit iväg. Så känner iallafall jag och Zoran.
Sen blev det ju lite väl mastigt när vi märkte att Laura fått kraftig öroninflammation, Evelina en lätt variant och alla 3 barnen fågelloppsbett från sista doppet i poolen i Doboj. TUR att Zoran var ledig mån-tis för jag jobbade långpass hela tisadagen och även onsdagen.

Rutinerna sitter och nog var det skönt att gå en av min vanliga rundor i tisdags och onsdags morse innan jobbet.

Att vara hemma betyder också att man själv lagar mat och det har vi längtat efter både jag och Zoran!

Vädret här hemma har ju varit helt fantastiskt. Hoppad svenska sommaren fortsätter så här bra.

Månadens Naglar

23:19:00
Räddare i nöden 💅

När vi var i jugge och besökte Jelah så hände det något på vägen hem. Jag skulle öppna min bildörr och "PANG" så flög min pekfingernagel av. Inte hela som tur var, men halva. SMÄRTAN alltså. Det blödde en hel del, men den pulserande smärtan var värst. För er som inte vet så är ju mina naglar inga lösnaglar utan MINA naglar med ett tunnt lager skyddande akryl och nagellack på. Skickade en instagrambild till Settie som ville smälla av, hon kan ju relatera till smärtan om någon. Jag fick dessutom en tid på GLANS STUDIO direkt efter att jag landat i Sverige. Vilket gav fingret lite mer än 4 dygn att läka och med tur kunde vi bygga upp en nagel där.

Och Settie är ju bäst för nu har jag en uppbyggd pekfingernagel på höger hand. Nästa gång jag kommer dit har nog min egna nagel växt ut en bra bit.
Månadens färger blev ljusa nyanser av turkos och lila och så klart lite glitter på vissa.

Hur läckra är dom inte?!

Måndag - Ponedelja

22:05:00
Hemresedagen!

Allt gott har ett slut, så är det ju. Jag började dagen med att stiga upp kl.6 för att hinna med mina 6km. Det småregnade halva vägen och det kändes nästan så där ledsamt som det gör i filmer.
Varje morgon springer jag förbi Vesa och Brano och säger hej genom grinden ♥
Svettigt och gött att ha sprungit intervaller när nästan 3 timmar i flygplan väntar

Vi såg väldigt dystra ut på frukostbilden, det var nog exakt så vi kände oss också.

Måndagar fastar jag, även på semestern, allt för att hålla min allergi i schack,
Så kaffe med kaffe blev min frukost

Efter att ha pussats och kramats hejdå med säkten åkte vi vidare till Tuzla flygplats för att åka hem till Sverige.

Resan gick bra och vi landade i ett soligt Sverige med hela 24 grader och sol!

Vi har haft en fantastisk vecka i Doboj. Vi har umgåtts massor med Vesa och Brano, promenerat massor, ätit och druckit gott, åkt på utflykkter, lekt, badat och haft det riktigt mysigt.

Nu har vi hela sommaren kvar att spendera på hemmaplan.
Borta bra, men hemma bäst!

Söndag-Nedelja

21:37:00
Nästsista dagen

Vaknade upp till en mulen, varm och kvav söndag i Doboj. Gatorna som jag sprang på var nästan tomma förutom på caféerna då, där sitter det alltid folk. Det brann uppe i bergsamhället, men jag fick veta att det är sopor som bränns där. Helt plötsligt blev det logiskt varför jag inte hört en enda brandbil, haha!

Det finns så otroligt mycket fin streetart och jag önskar att jag hade tagit fler foton på alla fina konstverk här.

Frukost i varmare kläder för första gången på hela resan.

Det  regnade på förmiddagen, men sedan sprack det upp och blevhur fint som helst. Barnen badade ochvi gick till parken för att umgås med Zorans kusinn Marko och hans familj. Barnen åkte flera varv med elbilarna och lekte på lekplatsen.

Vi umgicks tills sent på kvällen och försökte att verkligen ta vara på tiden tilsammans med släkten ♥

Lördag - Subota

20:22:00
Midsommardagen

Började i vanlig ordning med 6km löpning i strålande sol och 24 graders värme. 35 minuter tog det. Inte supersnabbt med andra ord, men ändå väldigt bra för mig i pollentider. Det betyder att jag snittar milen på en timme och det är helt ok för mig.

Frukost med blomsterkillen Filip

Familj ♥

Hos Vesa och Brano svalkade sig barnen i poolen flera gånger mellan våra promenader!

Min önskemat var Branos fisk ♥

En riktigt fin midsommardag som avslutades med ösregn på kvällen. Mysigt!

Midsommar

13:55:00
En ovanlig midsommarafton!

Redan kl.7 när jag sprang ut kändes set att det skulle bli varmt.

Det var 30 grader varmt redan kl.10 igår, ändå bestämde vi oss för att åka till Banja Luka. Vi stannade inte mer än två timmar och det räckte.

Väl hemma hos Vesa och Brano gjorde jag färdigt midsommartårtan som jag bakat lchfbottnar till dagen innan. Vi köpte färska jordgubbar på en matmarknad i Banja Luka, det är nämligen inte lätt att få tag på här. Så även om vi var utan sill, nubbe och midsommarstång så firade vi med tårta.

Midsommartårta alá LCHF
Kokosbottnar
Jordgubbssylt (hemgjord&sockerfri)
Vaniljgrädde med färska hallon
Grädde
Jordgubbar

Självklart klädda i klänningar och flickorna i kransar dagen till ära ♡

I vanlig ordning åt vi gott. Vi blir så bortskämda här med god mat och dryck ♡

Titta hur Ogi tittar på Filip ♡ Han pussar, kramar och myser med honom så fort han ser honom, hur gulligt som helst!

Massa bad i poolen blir det!

Så trots att dagen inte firades enligt tradition så hade vi det riktigt bra och helt utan regn.
Hur firade ni?

Ett besök i Jelah

13:03:00
Otroligt vackert!

I torsdags åkte vi tillsammans med Sandra och Bato till Jelah. En plats där du kan promenera, se på och mata djur, äta, leka, åka karuseller, åka pedalbåt och äta på restaurang.

En riktigt fin kväll 💕

Četvrtak-Torsdag

08:39:00
Dobro jutro 🇷🇸🇹🇰

Jag har precis kommit hem från morgonens runda. Idag kändes benen tyngre, men tror att det beror på att jag drack för lite igår plus att vaderna tränades en del igår.

Svett som rinner ner i ögonen svider gött, haha!

Igår var en riktig slappdag. Det var så varmt och kvavt och barnen ville helst ligga i skuggan och mysa. Brano grillade fisk och jag känner ingen som gör så god fisk som honom. Det är en fröjd att se honom tillaga den för han gör det med sådan omsorg och det märks att det är kärlek i maten ♡

Igår fyllde Bato och Brano poolen och trion längtar efter att gå dit och hoppa i ♡
Mem först dusch och frukost!

Onsdagens intervaller

15:39:00
6km intervaller

Det hjälpte att öka antihistaminet för idag var det inget problem att springa även om det var varmt. Jag letade efter ett gym jag googlat fram och vill besöka, men jag hittar det inte trots mitt lokalsinne och google maps. Inte ens folk jag frågat på gatan i närheten vet vart det ligger... Jakten fortsätter!

21°C kl 7:30 ☀️

En av dom bästa sakerna med semester utomlands är att hela familjen äter frukost ihop ♡

Idag ska det vara minst 30°C och vindstilla, hett med andra ord.

Första hela dagen

07:09:00
Valpar, MCkörning, avslutning och manikyr!

Trots att väderapparna skrivit regnoväder så sken solen non-stop. 30 grader i skuggan och ingen kunde vara gladare än jag.

Vi promenerade till Vesa och Brano. Just nu har dom två valpar som dom tar hand om och trion är överlycklig. Dom fick även döpa dom så nu heter den bruna Brownie och den svarta Molly ♡

Ogi älskar att vara med Filip och att gosa med honom 😍

Kolla vilken snygg ställning Ogis pappa Bato har byggt ⬇️  Bra för barnen att aktivera sig i!

Vi gick till stans stora park där dom flesta träffas och umgås. Laura och Filip tog ett varv med elmotorerna. Filip valde MC:n och Laura 4hjulingen.

På eftermiddahen hade Ogi skolavslutning.
Familjen Gavrić
Bato, Sandra, Ogi och Koni ♡

Sandra äger och driver en egen salong, Enjoy och bad oss att komma dit med barnen så dom kunde få manikyr. Tjejerna fick gellack och ni kan ju nara gissa hur glada dom är över det.

Sen umgicks vi till ca.21:30 när vi valde att traska hem till hotellet. Min kropp vet inte vad semester är och därför vaknar jag tidigt så nu ska jag ut och köra morgonens 6km.

1:a löpturen i Doboj

11:01:00
Ingen sjusovare här inte...

Innan kl.06 vaknade jag och låg klarvaken. Försökte somna om till kl.7 och gav upp, tog på mig och gav mig ut för mina dagliga 6km. Idag blev det en löptur i och runt Doboj. Det är någon pollen här som mina mediciner inte hjälper mot så jag måste nog öka dosen för att överleva, haha!

Frukost på hotellet ☕
Domaća/Turkiskt kaffe, stekt sidfläsk och ägg ♡ Perfekt!

Nu ska vi lämna bilen här vid hotellet och promenera bort till Vesa och Brano ♡

Semester!

10:52:03
Barnen har räknat ner dagarna inför resan ner till Baba Vesa och Brano i Doboj. Det är två årsen vi var i Doboj senast och det ska bli så kul att umgås i en vecka denna gången.

Vi reste igår eftermiddag och var framme strax efter kl.18. Då stod Sandra, Bato, Ogi, Koni och Marko och väntade på oss. Såå roligt! Vi hämtade hyrbilen som till vår glädje är sprillans ny (med alla försäkringar ni kan tänka er). Vi checkade in på hotellet och åkte sedan hem till dom andra och åt mat, tjötade.

Nu ska vi njuta av denna resan ♡

Skolavslutning 2019

23:03:40
Sommarlov ☀️

Skolavslutningen hölls i vanlig ordning i S:t Pauli kyrkan. Mamma kunde vara med för första gången och det tyckte barnen var så roligt.

Evelina slutade 4;an
Laura slutade 3:an
Filip slutade 0:an

Laura var en av fyra som fick vara frontsinger

Barnens klassföreståndare fick paket ♡

Sommarlovet firades in med jordgubbstårta!

Nästa termin går båda tjejerna i mellanstadiet, det känns lite galet! Filip börjar 1:an och till vår stora glädje kommer han att få Lauras fröken ♡
Stolt kille som precis hade haft sin sista fiolkonsert dagarna innan skolavslutningen ♡

Och även om det är sommarlov kommer trion gå på sommarfritids v.26-27 och dom längtar för det brukar hända mycket roligt då.
Visst ska det bli gött med sommar?!

Fullt ös!

21:56:53
Skygglapparna har varit på...

Sedan vi kom hem från Värmland har det varit fullt ös. Jag har jobbat långa dagar från tidig morgon till sen kväll/eftermiddag. För att jag ska kunna vara ledig måste jag på ett eller annat sätt jobba ikapp mig både innan och efter. Jag älskar att jobba mycket, jag mår som bäst rent jobbmässigt när jag jobbar så mycket att jag inte hinner ha lunch. Men det är imte hållbart i längden och jag har under åren som egenföretagare lärr mig att balansera det. Då gör det inget att det blir lite mer intensivt jobbande inför och efter semester, för det har jag inte ofta.

Bloggen blir lidande under sådana här perioder, som ni märker, men nu ska jag nog hinna blogga ikapp mig.

Måndag 17 juni åker vi hela familjen till släkten i Doboj!

Hejdå Mangskog

17:28:00
Så himla sorgligt

Allt gott har ett slut sägs det ju och så är det kanske. Men tanken på att det var sista gången vi var här gör ont ända in i själen. Samtidigt måste man ju vara glad över att ens ha haft möjligheten att uppleva den fantatstiska platsen.

Självklart skulle det ösregna på sista PW:n, haha!

Tack moster för att vi fått spendera tid här och skapa minnen ihop med dig ♥

Det var så sorligt att åka därifrån! Fy alltså! Hej då älskade paradis♥

PW, bad och tacomys

23:20:00
Lordag i Mangskog

Premiär för morgonrunda i shorts, wohoo! Helt fantastiskt. Vaknade upp med en smärta i ländruggen som spred sig mot äggstockarna. Hua mig så ont denna ånadens ägglossning gjort. Rörelse är mitt bästa botemedel. 6km PW och corepass gjorde susen.

Underbar frukost i solsken

Soel lyste på hela förmiddagen och jag tog på mig uppdraget att ta vattentemperaturen i sjön.
Laura och Evelina hängde med. 20 grader varmt även denna gången och vi badade en stund.

På eftermiddagen kom mina kusiner och deras barn och vi åt tacos,efterrätt och spelade spel länge. Så mysigt att ha fått samlas i Mangskog en sista gång ♥

Ett härligt minne att ta med sig ♥

Grillmys i Mangskog

10:46:00
Och så kom Zoran...

På fredagen efter frukost åkte vi in till Arvika efter frukosten för att handla det som behövdes över helgen. Vi passade även på att titta på en lägenhet som fanns i närheten och wow, vilket läge säger jag bara.
Vi gick även lite i småbåtshamnen inna vi åkte hem till Mangskog för att möta Zoran.

Självklart fick han bli grillmästare direkt!

En riktigt mysig fredag! Se så fint dimman låg över sjön kl.1 på natten och hur ljus himlen var.

Fredagsintervaller

12:24:00
Fredagsfeeling och intervaller

Från tropisk värme igår till lite mildare värme idag, även om om det är lite kvavt ännu. Det hotas med regn och åska, men vi får väl se. Det kom en liten skur när vi åt frukost, men det känns inte som att det är den lilla skuren dom pratar om på vädret.

Imorse blev det intervaller. Det länns som att jag har allergin i kontroll just nu och vågar testa gränserna lite. Jag vill ju inte få andnöd här ute på vischan i onödan. Det gick faktiskt bra och funkar det tänkte jag kanske köra intervaller 1-3 dagar i veckan. Pollenallergin bestämmer det där tyvärr och då är det bara att lyssna.

Nu gör vi oss iordning för att åka in till Arvika och strosa innan Zoran kommer.
Hoppas vädret tillåter kvällens planerade grillning.

6 juni i Mangskog

12:15:40
Sveriges Nationaldag

Vi åkte till Nergata Hembygdsgård och tittade på musikgruppen som spelade vacker folkmusik och så fikade vi inne i huset. Åh så mysigt och idylliskt, en ynnest att låta barnen vara med om sådant. Det fanns söta små flickor som hade folkdräkter på sig och nu är jag så sugen på att köpa till mig och flickorna. Det var en gammal tant som fyllde år dagen tillära som firades och hon hade en klänning som såg ut som svenska flaggan, så urgulligt.

Moster Inger och trion ♥

Det blev 30 grader varmt igår och det var ju som bäddat för ett dopp i Mangen.
Årets första utedopp 2019 och med hela 20 grader i vattnet.

Det blev även middag på altanen också, åh så gött!

Jag såg både på facebook och instagram att det var badväder runt om i landet. Hade du också badpremiär ute igår?

Nikes student

17:35:00
"-För Nike har tagit studenten, åh vad hon är bra!"

Vi är så glada att vi hade möjligheten att vara med på Nikes student från början till slut. Det är något magiskt med studenter och jag slungas verkligen tillbaka till minnet av min egna. Man minns ju precis hur det kändes. Lyckan över att vara klar och den skräckblandade förtjusningen och förväntan över vad som komma skulle efteråt. Nu håller vi tummarna för att Nike kommer in på förskollärarprogrammet i höst ♥ Det gör hon alldeles säkert!