Instagram

Semesternaglar

12:39:00
It's all about orange ♥

När jag hade bokat vår resa till Cypern bestämde jag mig för vilka semesternaglar jag skulle ha! Hur läckert är det inte med orange? Det var min absoluta favoritfärg i 3:an och den kvalar bra in bredvid rosa och turkos nu. 6 veckor gick fort och vips var det dags för ett besök hos Settie på GLANS STUDIO igen.
Bort med det gamla lacket och på med det nya.

Hur läckra blev dom inte?!

Redo för Cypern ♥

Lilla Edet och skaldjursfrossa

22:57:00
Gravbesök och skaldjur

6km och ett gympass i ett kvalmigt Göteborg

Efter frukost åkte jag och Tobbe i BMWn till Tunge i Lilla Edet där min morfar och Kerstin ligger begravda. En perfekt dag för gravbesök för det var alleles mulet och tråkigt! Vi gjorde iordning och tände ljus innan vi bokstavligen susade hem till Göteborg igen.

Tobbe köpte skaldjur och på kvällen hade vi en riktig skaldjursfrossa!

Vi provsmakade min nyinköpta rom som fick bra betyg.
Smakade den på en romprovning när jag var med och invigde The Reef Bar (Läs om den HÄR), men köpte den aldrig då.
Mycket smak och väldigt lite socker för att vara rom med endast 8g/L.

Skagen över dagen

00:41:00
Tobbe bjöd oss över till Skagen över dagen!

Det är var ju så klart Tobbe som kom i sitt snygga vrålåk. Han precis som vi tycker mycket om Danmark och ville köra en repris på när vi var i Skagen tillsammans för 3 årsen. (Läs om den resan HÄR) Så medans vi var i Malmö bokade han färjan över.

Vi träffade Sandra och hennes familj på båten ♥

Vi hade riktigt tur med vädret. Varmt, nästan vindstilla och små lätta moln över hela himlen. Det gjorde att de var riktigt behagligt att gå längs stranden ut på grenen.

Jag och barnen badade ♥

Festade loss på blåbär i bilen till förjan

Vi hade en riktigt trevlig dag i Skagen. Till sverige åkte vi med "nya" Vinga som är en fordonsbåt Den avgår kl.18  från Frederikshavn och man kan bara åka med om man har ett fordon med sig. Liten båt, men vi som har stora barn tyckte inte att det var ett problem.

Har ni aldrig åkt Skagen över dagen så rekommenderar jag det verkligen. Det är så mysigt!

Finbesök x2

21:18:00
Besök från London och Örebro

Det är något visst med att komma hem efter ett par dagar borta och få gå sin vanliga runda och träna på gymmet ett stenkast hemifrån. Jag känner mig pigg och fräsch och känslan av att jag bor precis där jag ska infinner sig. Jag älskar att vara hemma!

Efter lunch kom finbesök från London, min bror Stefan och hans flickvän Carolina. Det är två årsen vi sågs och det var när han var här sist.
I höst ska jag och min bror Robin åka till London så då ses vi igen.

Medans jag åkte till kyrkogården med Stefan och Carolina så kom nästa gäst till oss.
Gissa vem... Ledtråd: Hen glider runt i det där vrålåket!

Hej då Malmö

19:45:00
Bad x2 och hemfärd!

Klockan 6 vaknade jag i vanlig ordning ochbegav mig till gymmet medans familjen fick sova ut en stund till. Ett fräscht gym som till skilland från förra hade riktigt bra AC. Det blev 6,3km intervaller på löpbandet och ett benpass.

Efter att ha väckt famljen och duschat gick vi upp till restaurangen för att äta frukost.
Hotellfrukost är ju bland det bästa som finns, eller vad tycker du?

Efterlängtat dopp i inomhuspoolen!

Och så klart även i utomhusbadet bredvid hotellet innan utcheckning och hemfärd.

På vägen hem körde vi in i Varberg och tittade till Varbergs Kusthotell. Där ska jag och Zoran fira vår 5:e bröllopsdag i år. Det såg magiskt ut så nu hoppas vi på fint väder den 30:e augusti ♥
Väl hemma blev det enklast möjliga middag och de är ju gott det också!

Borta bra, men hemma bäst!

Köpenhamn

07:17:00
Första gången i Köpenhamn

Icheckade, duschade och klara på nya hotellet som visserligen inte hade lika fin utsikt som det första, men både pool inomhus och gratis inträde till utomhusbadet bredvid, så var vi klara för att åka till Danmark.

Vi tog oss över Öresundsbron, de kostar 620kr varje gång man passerar gränsen (1240kr T/R) och för oss hade det blivit plus minus noll om vi tagit tåget över istället..
Så fint att det inte är klokt och lite kul då kah ocj Zoran kollat på alla Bron-avsnitt och gillar serien skarpt!

Väl framme hittade vi en parkering nära Tivoli och började promenera genom staden.

Svalkande glass och hallonpaus!

Så mycket att se, nästa gång blir det ett par dagar i Köpenhamn för att verkligen hinna med!

Vi har världens bästa ungar alltså ♥
Fyra timmars konstant promenerande och inte ett enda gnäll eller tjat, trots att dokm behövt gå upp tidigt och haft en fullspäckad dag. Vi berömde dom så mycket när vi satte oss i bilen för att åka över till Malmö igen! Vi alla är överens om att vi gillar Köpenhamn skarpt!

Har du varit i Köpenhamn? Har du guldkorn att tipsa om som vi inte får missa nästa gång?

Ribersborgsstranden

16:53:00
Ribban och hotellbyte

Efter sommarlovsinspelningen åkte vi ju tillbaka till håtellet för att slappa lite och checka ut. Det var 30 grader varmt och tre timmar kvar tills vi skulle checka in på nästa hotell så vi åktetill närmaste stranden som kallas för Ribban. En superfin långgrund sandstrand med massor av aktiviteter och roligt för både stora och små.

Lika varmt i vattnet som på land!

Tre timmar på stranden gick fort och sen åkte vi för att checka in på hotellet.

Sommarlovsparken

11:36:00
Sommarlov och Sommarskuggan

Efter morgonens löptur på löpbandet i hotellets gym på 20:e våningen med soluppgången i nacken åt vi lyxig hotellfrulle!

Så varmt och noll AC, men gött ändå!

Superglad kille som fick avnjuta glutenfria pannkakor till frukost ♡

Så fräsch och fin frukost!

Äntligen var det dags för Sommarlovs inspelning i Sommarlovsparlen i Malmö.

28 grader i skuggan och stekande sol, men vi kämpade på. Avsnittet sänds idag och du kan se det HÄR!

Självklart kom Sommarskuggan och dansade sommarskuggsdansen!

En rolig upplevelse, men barnen tyckte att det var roligare att titta på programmet på SVTB än att vara med på inspelning.

Hallå Malmö

22:56:00
Vackra Skåne!

Visste ni att halva min släkt är skånsk? Jag har tyvärr ingen kontakt med dom, men borde kanske försöka få det nu när alla sociala medier finns och gör sådant lättare. Min farmor och farfar var från Malmötrakten och mitt flicknamn innan jag gifte mig var Håkansson som tydligen är väldigt skånskt,

Idag kom vi fram till ett stekhett Malmö. Höjden av lyx var ju att få ett rum på 18:e våningen ned en helt fantastisk utsikt.

Vi lämnade våra saker på rummet och gick ut på promenad. Folketspark och shoppinggator avverkades innan vi åt middag och av slutade med en drink i hotellets restaurang.

Solnedgången var så vacker. Nu ligger vi alla i sängarna för att vi ska upp tidigt för att åka och kolla på Sommarlov i Beijers Park. Efter det ska vi byta hotell och åka till Köpenhamn.

Hej måndag

17:00:00
Uppraggad på morgonrundan

Dä-r gick jag i min egna värld, I rask takt och med en intressant podd i lurarna. Plötsligt hör jag någon som tutar till och framför mig står en bil vi vägen med blinkers på. Rutan är nervevad och någon vinkar åt mig att komma. Till min förvåning är det min älskade vän Märiam.Så vi tog en stund till att catch up innan jag var tvungen att skynda mig vidare för att hinna hem innan jobbet.

Vacker som en dag, även kl.7 på morgonen!

Power walken blev en superduper power walk och svettigt blev det vill jag lova!

Morgonkaffe med utsikt!

Och så var jag tillbaka i Källar'n på Exhale Gym, borta bra men på jobbgymmet extra bra! Och vips så var det som att jag inte varit ledig alls, love it!

Har du semester?

Familjemys

22:44:00
Sista dagen på föräldraledigheten ♥

Vi spenderade eftermiddagen hos Baba som hade som vanligt lagat god middag till oss. Zorans bror Nino och hans flickor kom också så vi kunde umgås lite inna<n dom reste  till Mallorca i två veckor.

Vi åkte direkt från Baba till Liseberg. Trots att det kom små regndroppar då och då hade vi en riktigt rolig kväll tillsammans. Då mår vi bäst,när vi är samlade alla fem ♥

Så redo för jobb framtill Cypernresan. Fördelen med att jobba med det man älskar är att slippa allt vad jobbångest heter och innebär. LYCKA!

Kvalitetstid med trion

16:33:00
Liseberg 2019 Dag2

Efter en riktig hemmadag med PW, träning, städ och tvätt så åkte jag och trion till Liseberg medans Zoran åkte till stan för att gå ut med sina vänner på kvällen. Vi kom dit strax innan kl 18 och åkte hem vid kl.22. Barnen åkte och lekte massor. Vi hade det så mysigt!

Tänk att jag får spendera mitt liv med dom där tre småliven. Mina små skatter!
Jag citerar det som min svärfar alltid sa:
-" Jag är multimiljonär och då menar jag inte i valuta!"

Avsked

16:09:00
Avsked och gråtfest!

Efter två morgnar utan PW som start var det gött att ta mig ut medans dom andra sov gott. att det var mulet gjorde ingenting. Det behövdes vattnas hos min bror och hans mamma efter dom varma dagarna.

Fredagen var kommen och Camilla, Nike och Indra begav sig hem till Värmland för att det vankades släktkalas för Indra som fyllt år. Vi hade så roligt tillsammans allihop. Vi hoppas på att göra en tradition av detta.

Snart träffas vi ju igen för den årliga Lizzys brudar-träffen i september.
PUSS
Filip grät när dom for, min fina prins ♥

Palmestranden

15:45:00
Danmark T/R och Palmestranden

Så var det äntligen dags att åka över till vårt vackra grannland. Min faster Bitii och kusin Sofia följde också med så vi var ett riktigt härligt gäng. Det var första gången mina kusiner träffade varandra.

Samlad trupp!

Efter att vi låst in väskorna i skåp gick vi upp på däckför att vinka hejdå till Göteborg.

Vi roade oss med shopping och spel. Barnen älskar simulatorn och Filip fick med sig Indra på sin tur.

bsjkacbnksja

Man blir trött av att gå upp tidigt, åka förja och härja på stranden minsann. Filip och Laura tog välbehövda powernaps när vi kom på färjan hem.

Hejdå Danmark!

När vi vinkat av Sofia och Bitti satte vi oss på balkongen och drack lite gott och åt mina populära ostflarn med goa grejer på. Ett bra avslut på en fin dag fylld av intryck.

Har du besökt Palmestranden?

En heldag i Göteborg

10:33:00
Efterlängtade pass och heldag i Göteborg

Innan tjejerna kom till oss hade vi pratat om att ta färjan över till Danmark och besöka Palmestranden. Vi ÄLSKAR att vara där och ville så klart visa dom den fantastiska platsen. Men så kom jag ju på när vi skulle boka biljetter på måndagen att tullen kräver pass/körkort/nationellt idkort på samtliga resänerer över 16 år. Nike är 19 år och Indra hade ju precis fyllt 17 år. Så där satt vi utan pass till dom och kunde inte boka. Men så hade vi turen att deras pappas vän skulle ner till Göteborg på onsdagen och kunde ta med sig deras pass. LYCKAN! Så på onsdagen blev det ingen PW på morgonen för mig utan tidigt gick vi upp för att åka in till Centralstationen och möta upp vår ädla passbärare som skulle komma med morgontåget.

Med passen i handen började vi bege oss mot min mamma som skulle bjuda oss alla på frukost. På vägen stannade vi till vid Stenpiren för gå in på Mr.Cake och titta samt att götta oss vid stranden/solplatsen dom ordnat så fint där.

Hos mamma som kallas Misan hade vi så trevlgt att vi helt glömde av att ta kort, men efter det gick vi ner till Haga och fönstershoppade och myste.

Vi besökte även Hagakyrkan innan vi gick vidare mot Saluhallen för att köpa lunch!

Vi köpte maten inne på Saluhallen, men satte oss vid vattnet i Kungsparken för att äta, riktigt mysigt!

Lagom till när vi hade ätit kom Zoran och vi alla åkte Paddan tillsammans. Man har inte turistat ordentligt om man inte åker Paddan, den saken är klar.

Efter åkturen så gick vi vidare för REA-shopping uppe på Avenyn och när det inte var roligt längre vinkade familjen av oss så vi fick fortsätta en liten stund själva.

After Shopping på Rubinens takterass!

Vi var lagom möra efter dagens hela 25 000 turist steg.
Men satt ändå uppe till efter midnatt och och pratade om allt mellan himmel och jord. Och tur var väl det för vi fick se den enorma orangea månen.

Såg ni också månen?

PW, Bergsjöbadet och grill

10:03:00
Tisdag - PW, Bergsjöbadet och grill

Började med PW och fastebryt för min del.

Underbart med gäster i huset och Göteborg visade sig från en soligare sida framåt lunchtid så vi packade ihop oss. Zoran och Nike tog barnen med sig i bilen medans jag, Camilla och Indra gick PW bort till Bergsjöbadet. Det är 4km dit ifrån oss, bra att veta.

Alla doppade sig utom Zoran som hellre åkte och handlade inför kvällen planerade grillning.

After Beach

Åh så mycket gott vi grillade och jför mig som hade fastat blev det på tok för mycket mat så det slutade i stans magknip på kvällen, man lär sig hårda vägen minsann! Tur att dom andra kunde mysa med film och gott i soffan medans jag låg som en jäst val, haha!

En riktigt trevlig dag ♥

Finbesök från Värmland

11:49:00
Efterlängtat besök!

Det är ju ingen nyhet att våra barn är experter på att räkna ner till saker som dom ser framemot. Och ända sedan vi var hos min moster Inger i Mangskog har trion räknar ner till min kusin Camillas och hennes tjejers besök hos oss.
I söndags var dagen kommen. Åh, så mysigt att få ses och veta att vi har flera dagar på oss att umgås på.

Vi började med att fira Indra lite grann som fyllde 17 år i lördags. Efter välkomstskål så åt vi middag och efter den spelade vi spel till midnatt.

Jag startade måndagen med en PWrunda i vanlig ordning och även fast jag har gäster så fastar ju jag från söndag kväll till tisdag, men för resten dukade jag upp storfrukost medans jag läste lokaltidnngen och drack kaffe.

Väderapparna hade nog fått fnatt för solen som dom lovade lös endast med sin frånvaro så vi slopade strandplaner och ersatte det med besök vid mormors grav i Landvetter, shoppingrunda på Allum och besök på Triumf glasscafé i Sävedalen.

Efter middagen så byttes den grå himlen ut mot klarblå himmel och strålande sol så vi tog en långpromenad genom skog och mark i vårt område. I två timmar var vi ute och besökte både Klaras ängar, kyrkogården och barnens skola.

Vi somande gott igårkväll kan jag medge. Imorse hade jag Stina Wollters sommarprat i lurarna under PWrundan. Och som jag grät, har du inte hört hennes sommarprat så rekommenderar jag det verkligen. Så gripande och vackert!

Dagens fastebryt blev lyxfrulle med kaffe, fet smoothie, lchffrallor, ägg och lite grönsaker!

Nu är vi i full färd att göra oss iordnng för att åka/gå till Bergsjöbadet och ikväll blir det grillmys!

Bergsjöbadet 2.0

12:58:00
Vid barndomens sjö...

I våras fick jag se i lokaltidningen att Begsjöbadet skulle invigas 16 juni. Kommunen har rustat upp med lekplats, nya bryggor, liten sandstrand, hoppbrygga ute i sjön, flera papperskorgar, grillplatser och naturtoaletter. Dessutom jobbar en badvakt dagtid under sommaren.
Vikunde inte vara med på invigningen för det var dagen innan vi åkte till Jugge. I torsdags när jag slutade jbbbet ringde jag familjen och sa att vi skulle bada. Vi tänkte först åkt till Kåsjön, men tiden var knapp då Zoran skulle åka och jobba inom kort så vi körde till Bergsjöbadet och tur var väl det. Åh, så fint det är! Vi kommer spendera många badtimmar där.

Här har jag lärt mig simma, spenderat sommarlov, haft avslutningsfester, grillat och haft det så mysigt. Det är så roligt att mina barn kommer få göra detsamma nu!
I torsdags hann vi med 1,5 timmar där och träffade på tjejernas bästisar från skolan ♥

Igår var vi där i hela 6b timmar och bara hade det gött! Jag hade bunkrat upp med kaffe, kokos, lchfrallor, lchfplättar, kex, korv och ägg så vi skulle klara oss. Min kusin Sofia var där med oss och även hon är gammalt bergsjöbarn som jag och vi båda är så glada över hur fint det är där nu.

I skrivandets stund väntar vi bara på att Zoran ska bli klar så vi kan åka dit på snabbvisit. Ett dopp och lite solning får räcka för idag. Vad hittar ni på?

Full fart!

08:54:04
Det går bra nu!

Hur gött är det inte att skriva det? "Det går bra nu!" Jag gillar det. Ett konstaterande som är lagom skrytigt, men som också talar om att det inte alltid gör det. Ödmjukt på något sätt!

Hur som helst så går det bra med mima löpturer och min allergi. Träningen är på topp, fastorna är lätta att genomföra, lagom takt på jobbet flätat med barn på sommarlov.

Onsdag morgon sprang jag 7km och gick 2km. Det kändes riktigt bra även om ögon och näsa rann emellanåt.

Fyller på med bra mat, dagarna jag äter!

Igårkväll körde jag ett högrepspass för rumpa och ben när barnen lagt sig. Så gött! 5 av 7 pass kör jag hemma nu på sommaren, gymmet lockar inte just nu förutom för det tunga rygg och benpasset.

Imorse gick jag 6km i bra tempo! Kändes bra efter ett par dagar med löpning.

Håller du igång? Tränar/motionerar du? Isåfall hur? Om inte, varför?

Långtidsfasta mot pollen

10:14:00
Jag lever i ett lyckorus idag!

Har man man följt min blogg eller instagram ett tag så borde man veta att jag lider av extrem pollenallergi. Och inte mot enstaka pollensorter utan alla. Jag har blivit remiterad och godkänd för att gå sprutprogrammet mot pollen, men då det uppdagades att min egen kropp inte ens vet om att den är allergisk, alltså trots att jag får andnöd osv så visas det inte mitt blod att jag är allergisk och då får man inte sprutorna då dom inte kommer ha någon verkan i min kropp. Ni försår ju frustrationen hos mig, men även hos läkarna som vill, men inte kan hjälpa mig.
Vad gör man då?
Jo, då griper man efter alla hamstrån som går så klart för att acceptera ett sådant tillstånd går bara inte. Jag har därför testat massa olika saker genom åren som olika fastor, c-vitaminsboost, olika tillskott, buljonger, utesluta livsmedel, ja allt!
Jag har nu kommit fram till en sak som funkar just nu, för man vet aldrig när det ändras. Man ska inte tro att något kommer hjälpa för alltid för det finns inga garantier för det.
Det som funkar alldeles ypperligt just nu är långtidsfastorna, minst 24-48h en gång i veckan. Plus mina antihistaminer så klart som jag doserar 10mg på morgonen och kvällen.

Under fastedagarna dricker jag:
2-2,5L vatten, mer om jag tränar eller om det är riktigt varmt ute
1-2 koppar svart kaffe på morgonen
1-2 tsk flingsalt utspritt under dagen

Plöstsligt händer det!
Idag sprang jag nämligen 6,5 km efter 33 timmars fasta medans alla gräsmattor i området klipptes. Jag kände ingenting. Jag nösn inte, halsen kändes bra, flåset var bra och mina ögon rann inte ens. Det är så stort att det inte är klokt och jag njuter av hela situationen. Detta hade aldrig gått utan mina långtidsfastor, det är jag säker på.

Efter morgonens runda smakade kaffet extra gött!

Nästa vecka ska jag testa att cykla till jobbet mån-tis för att se hur det funkar, men efter idag känns det ju som att det kommer gå hur bra som helst.